Zapošljavanjem psihologa i zdravstvene voditeljice od 16.07.2018. djeca će dobiti stručnu pomoć koja je neophodna za njihov zdraviji rast i razvoj. Osim djeci psiholog i zdravstvena voditeljica pomagat će i roditeljima kako bi djeca imala sretnije djetinjstvo.
ULOGA PSIHOLOGA U VRTIĆU
Temeljne funkcije psihologa u predškolskoj ustanovi jesu:
- prevencija (procjena, identifikacija, edukacija)
- rana intervencija (poduzimanje mjera)
- PREVENCIJA
Preventivni programi, edukacija (roditelja i odgojitelja) i praćenje razvoja sve djece dijelovi su procesa prevencije. Najveći dio rada psihologa kao preventivca u predškolskoj ustanovi odnosi se na utvrđivanje razvojnog statusa djeteta ( procjena, identifikacija ).
- Preventivni programi
Psiholog sudjeluje u provedbi nacionalnih preventivnih programa namijenjenih sustavu odgoja i obrazovanja (sigurnost djece, utvrđivanje darovitosti, prevencija posebnih potreba djece, zlouporaba štetnih sredstava ovisnosti , suzbijanje korupcije, trgovine ljudima, i sl.) te po potrebi sudjeluje u izradi izvedbenih programa vrtića s istom tematikom.
- Edukacija
Bitan zadatak psihologa kao preventivca u dječjem vrtiću je sudjelovanje u organizaciji i provođenju kontinuiranog usavršavanja odgajatelja i roditelja, s ciljem poticanja njihovog osobnog rasta i razvoja. U tu kategoriju ulazi:
- izrada projekata, akcijskih istraživanja s ciljem unapređenja odgojno-obrazovnog rada
- izrada protokola, anketa, upitnika, letaka, brošura, edukativnih materijala i tekstova sa psihološkom tematikom za potrebe vrtića, Grada ili struke
- izrada Godišnjeg plana rada dječjeg vrtića i metoda valorizacije rada dječjeg vrtića
- procjena određenih aspekata rada odgojitelja: zadovoljavanje potreba djece, provedbu planiranih zadaća odgojno-obrazovnog rada, poštivanja prava djece
- vođenje savjetodavnih razgovora i konzultacija s odgojiteljima o djeci
- planiranje i vođenje roditeljskih sastanaka i radionica sa psihološkom tematikom
- sudjelovanje u planiranju i /ili provedbi psiholoških kriznih intervencija
- organiziranje, planiranje i vođenje radionica i predavanja za odgojitelje (razvojne karakteristike djece, krizna razdoblja, obrazovne koncepcije)
- preporuka pogodne stručne literature.
- Praćenje razvoja
Najveći dio rada psihologa kao preventivca u predškolskoj ustanovi odnosi se na utvrđivanje razvojnog statusa djeteta (procjena, identifikacija). Sukcesivno procjenjivanje i praćenje psihofizičkog razvoja i napredovanja sve djece dovodi do operacionalizacije pojedinom djetetu prilagođenih razvojnih zadaća. Planirana skrb za dijete i poticanje njegova ranog razvoja pretpostavlja i prepoznavanje, uvažavanje i zadovoljavanje djetetovih primarnih i sekundarnih, razvojnih i posebnih potreba. Radne zadaće i metode rada na tom području:
- opservacija djece u odgojnoj skupini (praćenje prilagodbe, sociometrija, praćenje razvoja, komunikacije, socio-emocionalne klime, itd.)
- utvrđivanje općeg razvojnog statusa sve djece (razvojne liste, testiranje)
- procjenjivanje psihofizičke spremnosti za školu kod djece školskih obveznika, o tome informiranje roditelja, odgajatelja te po potrebi pisanje mišljenja za komisiju pri upisu u školi
- praćenje zadovoljavanja bioloških i psihičkih potreba djeteta kroz odgojno-obrazovni rad
- vođenje dokumentacije o djeci (screeninzi, liste praćenja prilagodbenog procesa, sociogram, itd)
- vođenje inicijalnih intervjua
- istraživanja predškolskih psihologa o razvojnim procesima i različitim mehanizmima na populacijama djece koja pohađaju dječje vrtić
- RANA INTERVENCIJA
Dijagnostika specifičnih posebnih potreba, savjetovanje odnosno direktna terapija utvrđenih posebnih potreba djece sastavni su dio rane intervencije.
- Dijagnostika specifičnih posebnih potreba
Koristi se istim (premda nešto sofisticiranijim dakle više specijaliziranim) metodama kojima se psiholog koristi i kod praćenja razvoja sve djece:
- opservira dijete u odgojnoj skupini
- analizira anamnezu iz vanjski institucija
- vrši identifikaciju djece s posebnim potrebama kroz primjenu psihodijagnostičkih sredstava, piše mišljenje
- po potrebi upućuje dijete u nadležnu ustanovu na dodatan specijalistički pregled, dijagnostiku i tretman
- vodi timske rasprave o djeci s posebnim potrebama
- vodi dosjee o djeci s posebnim potrebama.
- Savjetovanje
U sklopu rane intervencije za djecu sa potencijalnim, prolaznim i trajnim posebnim potrebama psiholog provodi savjetovanje roditelja i odgojitelja s ciljem usklađivanja obiteljskog i institucionalnog (dječji vrtić) djelovanja na djetetov razvoj i napredovanje:
- izrada individualnih planova za rad s djecom s posebnim potrebama
- vođenje savjetodavnih razgovora i konzultacija s odgojiteljima i roditeljima o djeci s posebnim potrebama
- organiziranje i vođenje grupa podrške za roditelje djece s posebnim potrebama
- suradnja s Osnovnom školom, s Centrom za socijalni rad, sa specijaliziranim institucijama, Domovima zdravlja.
Dakle, u sklopu savjetovanja praktički se istovremeno savjetuju roditelji i odgajatelji djece, da bi se osigurala jedinstvenost odgojnih utjecaja na dijete, što je osobito važno kod djece s posebnim potrebama u razvoju.
- Terapijski rad
Konačno, rana intervencija uključuje i terapeutski rad s djecom ili njihovim roditeljima:
- individualni ili grupni terapeutski rad s djecom
- individualni ili grupni terapeutski rad s njihovim roditeljima
- organiziranje i/ili vođenje kraćih specijaliziranih programa za djecu s posebnim potrebama
- upućivanje na specifičnu terapiju u vanjske institucije.
Ovakva sistematizacija radnih zadaća omogućuje prilično jasan uvid u strukturu profesionalnih kompetencija predškolskog psihologa, a daje i jasne smjernice u situacijama kad se tijekom rada može dogoditi određeno «gubljenje orijentacije», pa relativno nebitni zadatak «zasjeni» puno važniji. Naime, prevencija i rana intervencija su suština posla predškolskog psihologa, a pojedini aspekti ovih općih zadaća naprosto moraju voditi dobrobiti i težnji zdravom razvoju predškolskog djeteta i njegova okruženja.
Ukratko, psiholog je prvenstveno preventivac: zajedno s odgojiteljem prati psihofizički razvoj djece, vodi brigu o djeci s posebnim potrebama u razvoju, te djeci s teškoćama u razvoju; interakcija s roditeljima, društvenom zajednicom po tim pitanjima ( cjelokupnog razvoja sve djece te djece s posebnim potrebama; partner u uvođenju odgojitelja pripravnika; surađuje u izboru tema stručnog usavršavanja i njihovoj provedbi.
ULOGA ZDRAVSTVENE VODITELJICE
Radno mjesto zdravstvene voditeljice u dječjem vrtiću regulirano je Državnim pedagoškim standardom predškolskog odgoja i naobrazbe, koji je sastavni dio Zakona o predškolskom odgoju i naobrazbi RH.
Zdravstvena voditeljica radi na osiguravanju i unapređenju zaštite zdravlja djece u suradnji sa stručnim suradnicima, ravnateljem, odgajateljima, roditeljima i ostalim čimbenicima, sudjeluje u ostvarivanju tih zadataka.
Djelokrug rada zdravstvene voditeljice određen je “ Programom Zdravstvene zaštite djece, higijene i pravilne prehrane djece u dječjim vrtićima“ i obuhvaća slijedeće aktivnosti:
- Brine o njezi i skrbi za tjelesni rast i zdravlje djece
- Prati provedbu sistematskih zdravstvenih pregleda tj. Potvrdu o sistematskom pregledu novoupisane djece,analizira i potiče na aktivnost ( odgajatelja, roditelja), ako postoji potreba.
- Prati pojavu pobolijevanja djece u skupinama te razloge izostajanja iz vrtića. Kod pojave zarazne bolesti (jednog ili više djece), surađuje s Epidemiološkom službom NZZJZ i sudjeluje u provedbi protuepidemijskih mjera.
- Organizira i provodi zdravstveni odgoj i zdravstveno prosvjećivanje u cilju stjecanja pravilnih higijenskih navika i usvajanja zdravog načina življenja:
- prema djeci,
- roditeljima,
- odgajateljima,
- pomoćnicima,
- kuharicama i ostalim djelatnicima
- Sudjeluje u organiziranju, stvaranju adekvatnih uvjeta i osiguravanju pravilne prehrane u Ustanovi za sve vrste programa prema HACCP sustavu
- Brine o stvaranju i provođenju mjera HACCAP sustava
- Izrađuje jelovnike s energetsko-prehrambenom i zaštitnom podlogom za sve vrste programa.
- Izrađuje individualne jelovnike za djecu narušenog zdravlja (alergija,celijakija, dijabetes itd.)
- Sudjeluje u stvaranju uvjeta, atmosfere u skupini, prepoznavanja, poticanja i djelovanja na mijenjanje i usvajanje pravilnih prehrambenih navika kod djece, djeteta.
- Prati primjenu Normativa, valorizira i predlaže adekvatna unapređenja.
- Provodi antropometrijska mjerenja djece, utvrđuje stanje uhranjenosti, prema novim antropometrijskim standardima SZO, te predlaže preventivne mjere na razini skupine i djeteta.
- Brine o osiguranju i provedbi higijensko – sanitarnih uvjeta u unutarnjim i vanjskim prostorima Ustanove.
- U suradnji s odgajateljicama potiče, razvija, njeguje i doprinosi usvajanju kulturno higijenskih navika kod djece i brine da budu osigurana dovoljna sredstva za opću higijenu djece.
- Prati provedbu čistoće unutarnjeg i vanjskog prostora, dezinfekciju predmeta, prostora i igračaka, te predlaže unapređenja.
- Organizira i prati provedbu realizacije sanitarnih pregleda i higijenskog minimuma djelatnika prema propisima o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti.
- Sudjeluje u radu stručnog tima u programu za djecu s teškoćama u razvoju.